Sustainable SportsLab
Marketing | Activatie | Partnerships
 

Achtergrond


Mijn naam is Daniel Heijne (1981), gelukkig getrouwd en vader van zonen Isaac (5) en Stach (3). Ik word vaak getypeerd als creatief, energiek en ondernemend. Soms een tikkeltje ongeduldig ook. 


Sustainable SportsLab | Team Earth Pro Cycling | DeWeerelt van Sport
In 2018 ben ik Sustainable SportsLab gestart, om zo verder invulling te kunnen geven aan duurzame initiatieven, met accenten in de sport en muziek. Zo ben ik sinds 2018 actief betrokken bij Team Earth Pro Cycling. Het initiatief dat moet resulteren in de eerste duurzame sportploeg ter wereld. 
Momenteel ben ik werkzaam bij de 'DeWeerelt van Sport'. De focus ligt op het versterken van de samenwerking tussen 5 sportbonden: KNHB, Nevobo, Watersportverbond, NSkiV, NGF. Deze bonden vormen samen het collectief 'De Weerelt van Sport'. Om de kracht van de sport(infrastructuur) te behouden en zoveel mogelijk mensen laagdrempelig te laten genieten van sport, moet worden gekeken naar de wijze waarop zowel sport als sportbonden georganiseerd zijn. Op welke wijze het sportaanbod en dienstverlening wordt ontsloten en invulling gegeven wordt aan (commerciële) partnerships. De 5 bonden delen deze ambitie vanuit de overtuiging dat onderlinge samenwerking leidt tot effectiever (beter) en efficiënter (slimmer) werken. Communicatie & Media, Commercie & Partnerships en Interne Samenwerking & HR zijn drie onderwerpen waarop momenteel versnelling wordt aangebracht. 


ING

Bij ING heb ik verschillende functies op het snijvlak van marketing, communicatie & sales bekleed. Daarbij ook leiding gegeven aan een team dat verantwoordelijk was voor de performance van alle 273 ING Kantoren en 450 ING Servicepunten. De laatste 5 jaar als Sponsormanager Sportmarketing. Op een van de grotere partnerships van Nederland: KNVB (amateurvoetbal, vrouwenvoetbal, NL elftal), NGF (waaronder Golf Team Holland) en het KLM Open. De focus lag op strategie en communicatie. Op campagnes draaien en het activeren van partnerships. En daarmee merk- of commerciële doelstellingen te realiseren. Er werd altijd gezocht naar de juiste balans van creativiteit en effectiviteit. Dit kwam bijvoorbeeld mooi samen in de activatie van het golf sponsorship met Dirk Kuyt en Joost Luiten. Het was de meest succesvolle social video ING in 2016.


Agile way of working
De tijd bij ING werd ook gekenmerkt door een aantal transities. In 2015 heb ik bij ING de transitie naar de 'agile way of working' mogen meemaken. De methode waar vooral bedrijven als Spotify, Netflix en Google groot mee zijn geworden. 
Het resultaat:

  • efficiënter en wendbaarder geworden in verantwoordelijkheden 
  • in samenwerking met verschillende expertises sneller kunnen innoveren, activeren en creëren met een kortere time to market
  • werkplezier: de vrijheid en besef van verantwoordelijkheid maakte het werken een feestje.

De kennis en ervaring met de 'Agile way of working' is een methode die ik in mijn opdrachten dan ook graag deel.


Motto:

“Waarom morgen als het ook vandaag kan."


Sport en Muziek als rode draad

Voetbal, tennis, golf, skiën en hardlopen staat het gehele jaar op het menu. Er is 1 sport waar je mij eigenlijk wel 24 uur per dag voor op de pedalen krijgt: wielrennen. Een rondje door de duinen is leuk, maar het liefst in de bergen:


  • 2015        -       Maratona dles Dolomites    (140 km | 4.000hm)
  • 2017        -       La Marmotte                            (175 km | 5.000hm)
  • 2018        -       Engadin Radmarathon        (212 km | 4.000hm)
  • 2019        -       Cross the Alps                         (450 km | 10.000hm | 3 dagen)

 

Naast de passie voor sport, vormt muziek een belangrijk onderdeel van mijn leven (zang, piano, cello). Als zanger in de vroege jaren verbonden geweest aan de Koorschool in Haarlem en daarmee diverse optredens in binnen- en buitenland mogen doen met o.a. Koninklijk Concertgebouworkest, Orkest van de 18e eeuw, Nederlandse Bachvereniging. 


Ik vind dat we met aandacht moeten investeren in de toekomst van volgende generaties. In de toekomst van ons sportklimaat, maar ook zonder andere domeinen - die de aandacht wellicht nóg harder nodig hebben - uit het oog te verliezen. Zoals muziek. Muziek is essentieel voor de sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen, maar het gerichte onderwijs staat onder druk. Sterke partners uit het bedrijfsleven zijn hierin onmisbaar. Deze investeringen zijn essentieel voor toekomstige generaties. Muziek verbindt. Zoveel zelfs, dat uit onderzoek blijkt dat luisteren naar muziek sportprestaties kan verbeteren. De juiste muziek vermindert het gevoel van belasting en vermoeidheid. Zowel tempo en ritme als songteksten spelen een rol (bron: NRC, augustus 2017). Het is op zijn minst de moeite waard te kijken hoe de krachten over deze twee domeinen gebundeld kunnen worden. Want sport en muziek: het zijn de essentiële ingrediënten in de ontwikkeling van kinderen. Er liggen nog veel kansen om daarin structureel te investeren. En als het even kan, draag ik daar graag aan bij.